Hvordan træner jeg maven derhjemme?

Træne / Hjemme / Maveøvelser



Det kan ofte være svært at komme i gang med at træne derhjemme. Nogle gange er det fordi man ikke rigtigt ved hvordan man skal træne og andre gange er det fordi motivationen mangler. I denne artikel finder du tips og idéer, der kan hjælpe dig med at komme i gang. Motivation er dog lidt tricky – den er svær at læse sig til! Men den plejer at komme af sig selv og i mængder efter et stykke tid og især når du kan klappe dig selv på skulderen fordi du faktisk er kommet i gang og har fundet en rutine og kan se resultater. Så er motivationen magisk!


Hvordan får jeg en veltrænet mave derhjemme?


Maven er ofte det område som mange gerne vil træne lidt ekstra. Der er flere forskellige øvelser som man kan lave derhjemme, helt uden redskaber eller at skulle tage af sted til fitnesscentret. Her er tre effektive øvelser som du kan starte med allerede i dag!



  1. En af de bedre øvelser til mavetræning er planken. Man behøver ikke at lave så mange gentagelser fordi fokus er på at have en god holdning. Øvelsen sætter din styrke på prøve og efter ganske kort tid mærker du resultat. Det er en enkel øvelse og du kan starte med ét minut om dagen. Har du aldrig lavet planken før, så fortvivl ikke. Den er let at lave: Du skal bare lægge dig ned på gulvet og hvile din vægt på underarmene og tæerne. Spænd godt op i mavemusklerne, og løft så kroppen op, så du står stiv som en planke fra hoved til ankler.
  2. Liggende benløft er også en god øvelse til træning af maven derhjemme. Lig på ryggen på gulvet/tæppet med armene ned langs kroppen og med strakte ben. Løft benene indtil de peger lige op og sænk dem langsomt og kontrolleret igen. Gentag 5–10 gange og øg antallet af gentagelser efterhånden som du bliver stærkere.
  3. En tredje øvelse som du kan prøve kaldes nogle gange for hånd til hæl. Denne øvelse træner også de skrå mavemuskler. Lig på ryggen med bøjede ben, fødderne placeret i gulvet og armene ned langs siden. Løft overkroppen fri fra gulvet og ræk højre arm ned langs siden, og rør ved ydersiden af højre fod. Gør herefter det samme til venstre side. Udfør øvelsen med kontrollerede bevægelser og prøv at mærke din skæve mavemuskler.


Vil du udvide og variere din mavetræning derhjemme med træningsredskaber?


Der er mange som synes at det er nemmere at ”gå til sin træning” derhjemme hvis de har et redskab, som de tager frem når de vil træne. At variere sin mavetræning kan også betyde at der er mindre chance for at træningen bliver kedelig og det kan også forhindre at man belaster og slider musklerne med for mange gentagelser af de samme øvelser. Variation i træningen er også motiverende. Her er seks forskellige træningsredskaber til hjemmebrug.


Et redskab der fokuserer på hele din mave med masser af forskellige øvelser og som er nem at folde væk er Wonder Core Smart®. Dette redskab har et patenteret design med justerbar modstand i begge retninger og du får en effektiv træning på vej opad og på vej nedad i øvelsen. Det er en god øvelse til nybegyndere da du kan læne dig tilbage og mærke modstand på vej ned i øvelsen og du får den rigtige støtte på vej op.


Hvad med at sidde ned når du træner? Er det noget for dig? Så er Ab Doer 360° det perfekte redskab til dig. Maskinen er let, kompakt og nem at montere. Træningen når alle de store muskler omkring hele taljen takket være den patenterede teknik.


Held og lykke med din mavetræning derhjemme!

Få de bedste tilbud først
Tilmeld dig Tvins nyhedsbrev. Du får fordel af unikke tilbud og er altid først med de seneste produktnyheder fra hele verden.